SJBN Advocaat en Ondernemerdag 10 maart 2017

De SJBN organiseert dit jaar op vrijdag 10 maart 2017 de vierde editie van SJBN Advocaat en Ondernemerdag voor ongeveer 100 jonge advocaten die geïnteresseerd zijn in het ondernemerschap binnen de advocatuur. De SJBN Advocaat en Ondernemerdag is in het bijzonder gericht op jonge advocaten die een eigen kantoor willen beginnen of ambitie hebben om door te groeien tot partner binnen een bestaand kantoor. Tijdens de SJBN Advocaat en Ondernemerdag komt het ondernemerschap binnen de advocatuur in al haar facetten aan bod. De SJBN Advocaat en Ondernemerdag wordt georganiseerd in samenwerking met ABN AMRO, Movir, Lexxyn en VanOoijen Accountans en Belastingadviseurs.

De ontvangst is vanaf 14:00 uur en het programma begint om 14:30 uur. De dag wordt afgesloten met een borrel om 18:00 uur.

De SJBN Advocaat en Ondernemerdag vindt plaats op het hoofdkantoor van de ABN AMRO aan de Gustav Mahlerlaan 10 te (1082 PP) Amsterdam

Deelname aan de SJBN Advocaat en Ondernemerdag is kosteloos!

Meld je nu snel aan voor de SJBN Advocaat en Ondernemerdag op 10 maart 2017 door een e-mail te sturen naar evenementen@sjbn.nl. Er zijn slechts 100 plaatsen. Bij maximale bezetting zal een wachtlijst worden bijgehouden.

Mocht je zijn ingeschreven, maar onverhoopt niet meer aanwezig kunnen zijn, meld je dan alsjeblieft af door een e-mail te sturen naar: evenementen@sjbn.nl. Bij voorbaat dank.

Houd de website van de SJBN goed in de gaten voor meer informatie over het programma!

Heb je vragen over de SJBN Advocaat en Ondernemerdag? Neem dan contact op met Suzanne van der Burgt, Portefeuillehouder Evenementen (evenementen@sjbn.nl).

Op vrijdag 10 maart 2017 kunnen de volgende workshops worden gevolgd:
- advocaat en effectiviteit - meer omzet in minder tijd;
- het opstellen van een businessplan en het financieren van het partnerschap;
- de fiscale en financiële aspecten van juridisch ondernemerschap;
- als advocaat zorg je uitstekend voor je cliënten, maar wie zorgt er voor jou?; en
- veilige ICT-voorzieningen - waar moet je aan denken?

Daarnaast vertelt een ervaringsdeskundige over het oprichten van een eigen kantoor en vertelt een partner over de weg naar het partnerschap binnen een bestaand kantoor.

Programma

14:30 uur - 14:40 uur Opening door de dagvoorzitter
14:40 uur - 15:00 uur Bas le Large over advocaat en effectiviteit (advocaat bij Bruggink & Van der Velden en aanstaand deken Midden-Nederland)
15:00 uur - 15:25 uur Workshopronde 1
15:30 uur - 15:50 uur Workshopronde 2
15:50 uur - 16:10 uur Pauze
16:10 uur - 16:30 uur Workshopronde 3
16:35 uur - 16:55 uur Workshopronde 4
16:55 uur - 17:00 uur Wissel
17:00 uur - 17:20 uur Rhamsey Croes over zijn partnertraject (advocaat en partner bij BarentsKrans)
17:20 uur - 17:40 uur Martin Krüger over het oprichten van een eigen kantoor (advocaat bij en medeoprichter van MAAK Advocaten)
17:40 uur - 18:00 uur Afsluiting met de workshopleiders onder leiding van de dagvoorzitter

Workshops

Workshop: Financiering van de startende advocaat-ondernemer en van de advocaat-partner
Door: Monique Goebbels en Arno Kouwenhoven (ABN AMRO)
Tijdens deze workshop zal concreet in worden ingegaan op het aanvragen van financiering voor het oprichten van een eigen kantoor of het doorgroeien tot partner. Hoe stel je een businessplan op en waar let de bank vervolgens op?

Workshop: De fiscale en financiële aspecten van juridisch ondernemerschap
Door: Paul van der Aar RV en drs. Adriaan Daniels (Van Ooijen Belastingadviseurs)
Als je een eigen advocatenkantoor begint, komt er financieel, fiscaal en administratief gezien heel wat op je af. Je krijgt te maken met vraagstukken die variëren van welke rechtsvorm geschikt is voor jouw onderneming tot hoeveel omzet je nodig hebt om een bepaald inkomen over te houden. In deze interactieve workshop reken je uit welk uurtarief je moet hanteren om een bepaald doelinkomen te behalen. De rekensom fungeert als een kapstok waaraan de verschillende fiscale en financiële zaken waar je als startende juridische ondernemer mee te maken krijgt, worden opgehangen. Zo krijg je snel een idee van de keuzes en mogelijkheden die qua fiscaliteit en accountancy voor jou van belang zijn.

Workshop: Als advocaat zorg je uitstekend voor je cliënten, maar wie zorgt er voor jou?
Door: Valkuilen en best practices door ervaringsdeskundige Ruben Alderse Baas (oprichter Alderse Baas Noordhof Advocaten) en Kim Richel (coach, trainer, mediator en consultant bij Dialogue) op initiatief van arbeidsgeschiktheidsverzekeraar Movir.
Ruben Alderse Baas is samen met Leonard Noordhof oprichter van Alderse Baas Noordhof Advocaten. Hij is er voor zijn cliënten. Dat hoort bij het vak en dat geeft hem voldoening.
Je vraagt als advocaat vaak veel van jezelf. Soms is het daarom verstandig om de balans voor jezelf op te maken. Iets dat bij advocaten nog vaak een taboe is. Doorbreek dit taboe en stel jezelf met regelmaat de vraag: loopt alles nog lekker of is er sprake van een disbalans.
Wat doe je bij een disbalans? Hoe ga je hiermee om, waar loop je tegen aan. Kun je dit alleen oplossen, of vraag je hulp? En wat betekent hulp vragen?
Ruben en Kim gaan met elkaar in gesprek en laten aan de hand van praktijkvoorbeelden zien waar je tegenaan loopt als advocaat ondernemer. Tevens bieden ze praktische handvatten, die je als advocaat ondernemer goed kan gebruiken.
Movir biedt je deze sessie aan om duurzame arbeidsgeschiktheid te bevorderen.  

Workshop: Veilige ICT voorzieningen - Waar moet je aan denken?
Door: Hendri van Norden en Frank Sijpkes (Lexxyn Groep)
Digitalisering heeft de samenleving ingrijpend veranderd. Dat heeft ook invloed op ons werk. Beveiliging van de digitale omgeving, ofwel cybersecurity, is een belangrijk thema. Maar waar moet je rekening mee houden en hoe weet je welke risico’s je loopt?

Bekijk de aftermovie voor een sfeerimpressie van de SJBN Advocaat en Ondernemerdag 2017: